مجله خبری آسیای میانه
  • اخبار آسیای میانه
No Result
View All Result
  • اخبار آسیای میانه
No Result
View All Result
مجله خبری آسیای میانه
No Result
View All Result
صفحه اصلی اخبار آسیای میانه

همسایگان خزری و جایگاه راهبردی ایران

کاظم روحانی نژاد توسط کاظم روحانی نژاد
6 آذر 1402
in اخبار آسیای میانه
0

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، در جلسه باشگاه بحث والدای در اکتبر ۲۰۱۹ از وجود یک مسیر امیدوار کننده قطب شمال – سیبری – آسیا خبر داد. این مسیر می تواند بنادر مسیر دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند از طریق سیبری شرقی متصل کند. “

نشست سران کشورهای ساحلی خزر  نخستین‌ بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازف» رئیس جمهوری وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین و با حضور رؤسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ۱۳۸۱ در عشق آباد برگزار شد. دور دوم این اجلاس نیز در ۲۴ مهر ۱۳۸۶ در تهران برگزار شد.

به گزارش مجله خبری آسیای میانه، اخیرا برای نخستین بار محموله ترانزیت چندوجهی از مبدا روسیه به مقصد هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب ایران موسوم به INSTC آغاز کرد و به بندرعباس رسید و با تحویل گرفتن دو کانتینر ۴۰ فوتی از طریق آب‌های ایران به سواحل غرب هند مسیر خود را ادامه داد. مزیت استفاده از این مسیر چند وجهی برای روسیه نیز کاهش حمل بار از ۴۵ روز به ۳۰ روز است و تا ۴۰ درصد هزینه‌ حمل کالا را نیز در این کریدور برای بازرگان کاهش خواهد داد.

بر اساس طرح کریدور شمال جنوب، با عبور دریای سیاه، کالا به بنادر بلغارستان می‌رسد و راهی برای دستیابی به اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

همسایگان خزری و جایگاه راهبردی ایران

ایران علاوه بر ارتباطات دریایی، از ظرفیت ریلی خوبی هم برخوردار است به طوری که از چهار مسیر تعریف شده برای ترانزیت ریلی در جهان، سه مسیر از ایران می‌گذرد. مسیر اول از طریق اروپای غربی به سمت روسیه، قزاقستان و چین تعریف شد. مسیر دوم از طریق اروپا به ترکیه، ایران، جنوب آسیا، جنوب چین و جنوب‌شرقی آسیا و مسیر سوم از اروپا به ترکیه، ایران، آسیای مرکزی و چین است. مسیر چهارم نیز از شمال اروپا به روسیه، آسیای مرکزی و خلیج‌فارس می‌گذرد.

 کاظم جلالی در توئیتی در باره جایگزینی کریدور شمال جنوب  با محوریت خزر به جای مسیر پر ریسک ترانزیتی کانال سوئز نوشت:  کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت است.

همچنین همزمان نیز قطار کانتینری اعزامی از قزاقستان به مقصد اروپا با ورود به کریدور شبکه سراسری ریلی ایران، طی مراسم رسمی از ایستگاه راه‌آهن تهران عازم ترکیه شده است.

در تاریخ ۶ تیرماه سال جاری، صفحه مجازی سفارت ایران در چین اعلام کرد که نخستین قطار باری بین‌المللی به نام Trans-Caspian «عبور از دریای خزر» به تازگی از یین چوان در منطقه خودمختار هوی نینگشیا واقع در شمال غرب چین به سمت شمال ایران حرکت کرده است.

امروزه حمل ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی درجهان به شمار می‌رود و ایران از این نظر در منطقه‌ای ویژه و موقعیت استثنایی قرار دارد.
 

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مرداد ماه سال ۹۷ به امضای سران پنج کشور ساحلی این دریا یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید، اما هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است. این کنوانسیون پس از تصویب از سوی هر پنج کشور امضا کننده لازم‌الاجرا می‌شود.



منبع

موقعیت استراتژیک،  ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌است. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران درمسکو پیشتر  اعلام کرد که ایران در حال بررسی کنوانسیون حقوقی دریای خزر است.

این قطار باری در طول مسیر خود از نینگشیا حرکت کرده و با عبور از گذرگاه هورگوس در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ، قزاقستان و دریای خزر قرار است حدود ۱۶ روز دیگر به بندر انزلی ایران برسد.

عبور آزمایشی دو محموله کانتینری از کریدور شمال‌-جنوب‌ توسط شرکت کشتیرانی ایران از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران کریدور شمال-جنوب را بعد سال‌ها مذاکره و رایزنی فعال کرد.

روزنامه چینی گلوبال تایمز با اشاره به حرکت نخستین قطار باری از منطقه خودمختار نینگشیا چین به مقصد ایران راه‌اندازی این قطار دریایی – ریلی را سرآغاز ظهور یک کانال لجستیک بین‌المللی جدید از طریق دریای خزر دانست.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مردادماه سال ۱۳۹۷ در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان امضا شد که بر اساس آن کشورهای اطراف آن با در نظر گرفتن فضای همکاری، حسن همجواری و تفاهم متقابل بین طرف‌ها، با پیروی از تمایل به تعمیق و گسترش روابط مبتنی بر حسن همجواری بین طرف‌ها، با در نظر گرفتن این واقعیت که دریای خزر برای طرف‌ها دارای اهمیت حیاتی است و اینکه فقط آنها از حقوق حاکمه نسبت به دریای خزر و منابع آن برخوردار هستند،  بر حل مسائل مربوط به دریای خزر در صلاحیت انحصاری طرف‌ها تاکید کرد.
 

قطار Trans-Caspian دارای ۵۱ کانتینر استاندارد با وزن محموله حدود ۱۴۰۰ تن و ارزش باری بیش از ۳ میلیون و ۶۰ هزار دلار است.

دریای خزر به عنوان بزرگترین پهنه‌ای آبی محصور(دریاچه) جهان از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. دریای خزر در گذشته بخشی از دریای تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد. این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

منطقه آسیای مرکزی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و همچنین ترانزیتی به دلیل موقعیت حساسی که بین سه تمدن روسی، چینی و اسلام قرار دارد، یک منطقه بسیار مهم به شمار می آید.
 

همسایگان خزری و جایگاه راهبردی ایران

جایگزنی کریدور شمال-جنوب بجای کانال سوئز

به عبارت دیگر، ایران در یک چهارراه  ترانزیت جهانی قرار گرفته که از یک سو به شرق دور و از سوی دیگر به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) می‌رسد؛ همچنین از سوی دیگر به اروپا و آفریقا مسیر دارد که این موقعیت ویژه در نقشه جهان می‌تواند کشور را از نظر حمل کالا و ترانزیت به یک قدرت جهانی تبدیل کند.

آیت الله رئیسی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس یاد شده، در حاشیه این نشست با همتایان خود بصورت دوجانبه و دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

مطابق این سند، پنج کشور ساحلی خزر مسئولیت کامل هر آنچه که در دریای خزر می گذرد را برعهده می گیرند و در این پهنه ابی نیروهای مسلح کشورهای بیگانه اجازه ورود داده نمی شود.  

جایگاه استراتژیک ایران در خزر

 کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه  سال گذشته با توجه به مسدود شدن کانال سوئز  و خسارت روزانه ۹ میلیارد دلاری به اقتصاد دنیاگفت: ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعالسازی کریدور شمال – جنوب که ایران و روسیه با محوریت دریای خزر مهمترین نقش را دارند به عنوان جایگزین مسیر کانال سوئز، بیش از گذشته دارای اهمیت شده است.

 وی تصریح کرد: اتفاق اخیر نمایانگر آن است که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز باید مسیر جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه برتر است». 

همسایگان خزری و جایگاه راهبردی ایران

راه‌گذر شمال – جنوب یا کریدور شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیم‌کره شرقی جهان است.

همسایگان خزری و جایگاه راهبردی ایران

همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به اروپا نیز قصد دارد محموله‌هایش را از ایران عبور ‌دهد و کارشناسان چینی خط جدید دریایی-ریلی نینگشیا به ایران را مسیری کم‌هزینه برای انتقال کالاهای چینی از این منطقه و مناطق اطراف به ایران و خاورمیانه می‌دانند.

همچنین جمهوری اسلامی ایران به تمام راه‌های حمل‌ونقلی اعم از دریا، جاده، ریل و آسمان دسترسی دارد. برآورد شده که اگر کشور به درآمد ترانزیت ٥٠‌ میلیون تن کالا دست پیدا کند، می‌تواند از درآمدهای نفت بی‌نیاز شود.
 

بر اساس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، حقوق و تعهدات کشورهای طرف‌ (کشورهای اطراف دریای خزر) در مورد استفاده از منابع موجود در دریای خزر شامل آب‌ها، بستر، زیربستر، منابع طبیعی و فضای هوایی بر فراز دریا تعیین و تنظیم می‌شود که از آن پس کشورها باید بر اساس آن در این عرصه آبی فعالیت کنند.

این خط جدید آبی‌خاکی به همراه دیگر مسیرهای ریلی که چین را به اروپا وصل می‌کنند یک شبکه حمل‌ونقلی جهانی شامل دریا، ریل و جاده را تشکیل می‌دهند

به گزارش مجله خبری آسیای میانه، سران کشورهای ساحلی دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بار دیگر و این بار در عشق آباد گردهم می آینده و به همین منظور،  آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» فردا در رأس هیأتی عالی رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست، به ترکمنستان سفر می‌کند.

به باور کارشناس ارشد مسائل اوراسیا،  کشورهای آسیای مرکزی در «کانون بیضی استراتژیک انرژی» که توسط اقتصاددانان و کارشناسان انرژی مطرح می‌شود، قرار دارند. این کانون خلیج‌فارس، بخش‌هایی از اوراسیا و همچنین آسیای میانه را در برمی‌گیرد، به همین دلیل زمینه بسیار خوبی برای همکاری میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد.

این قطار ترانزیتی با هدف فعال شدن کریدور ترانزیتی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا در چارچوب نشست روسای جمهور دو کشور ایران و قزاقستان و با استفاده از مسیرهای حمل بار از طریق ایران وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد.

سرود «سلام فرمانده» در پاکستان؛ اجتماع بزرگی دیگر در لاهور
سرود «سلام فرمانده» در پاکستان؛ اجتماع بزرگی دیگر در لاهور

افزایش تلفات آتش سوزی در بنگلادش به ۳۴ کشته و صدها زخمی
افزایش تلفات آتش سوزی در بنگلادش به ۳۴ کشته و صدها زخمی

کویت سفیر هند را احضار کرد
کویت سفیر هند را احضار کرد

حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور
حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور

Previous Post

ازبکستان از احتمال توقف صادرات گاز خود تا ۲۰۲۶ میلادی خبر داد

Next Post

طلوع نیوز: ایران در ننگرهار یک واحد درمانی احداث می‌کند

کاظم روحانی نژاد

کاظم روحانی نژاد

Next Post

طلوع نیوز: ایران در ننگرهار یک واحد درمانی احداث می‌کند


نوشته‌های تازه

  • سایت بت چیست ؛ سایت شرطبندی چیست ؛ سایت بت شادمهر عقیلی راه اندازی شد | mihanbets سایت بت حرام است و خلاف قوانین جمهوری اسلامی می باشد
  • بایگانی‌های خدمات تخصصی بدنه خودرو آموزش صافکاری و نقاشی بیابانی | mehrariya
  • آنالیز سئو سایت: ابزار رایگان بررسی سئو سایت جت سئو
  • تاکسی فروش، همه نوع تاکسی برای خرید و فروش داره! اسب بخار مرجع تخصصی اخبار خودرو | taxibaazaar
  • چگونه میتوان فروش کاغذ
  • هدایای تبلیغاتی خاص و ارزان قیمت و تخفیف 99 الوبل | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ
  • هدایای تبلیغاتی خلاقانه هادلین هدایایی از جنس خلاقیت و نوآوری هادلین | شرکت هنری تبلیغاتی بهین گیفت
  • انواع ولو Valve راهنمای آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی ساده و رایگان فرادرس مجله‌ | kasrasaran
  • همه چیز درباره سئو و انواع سئو + 5 مزیت آن گنجه هاست
  • سئو SEO چیست ؟ آموزش کامل مبانی و مفاهیم سئو به زبان ساده نبض بلاگ
  • کامل ترین راهنما برای انتخاب بهترین برند باتری ماشین فروردین 1401 سایت باتری آنتایم | نکاس باتری
  • شیر گیوتینی بررسی دقیق و خرید آنلاین تچهیزات صنعتی پاسارگاد آرون | کسری ساران
  • دانلود نمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی دانلود سوالات استخدامی سال ۱۴۰۲ | soalattalayi
  • انواع پاور کامپیوتر 3 دسته بندی اصلی
  • قیمت و خرید پاور کامپیوتر 650 وات نیمه ماژولار کورسیر مدل TX650M Gold یاس ارتباط
  • در 3 مرحله مستقیم گام‌های متقاعدکننده چت جی پی تی را بیاموزید
  • قطعات دکل لیفتراک بایگانی شرکت آذران پیشرو صنعت | توکو لیفتراک
  • چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر برای انقلاب انرژی در ازبکستان
  • ایران و سازمان همکاری شانگهای؛ توسعه منافع مشترک، شراکت بُرد – بُرد
  • عاشورا در مزارشریف به روایت تصویر
  • 10 روش خانگی و پزشکی پرپشت شدن ابرو پرپشت شدن ابرو در یک هفته لند اسپا
  • همکاری ریلی میان ایران و افغانستان افزایش می‌یابد
  • صادرات زعفران افغانستان کاهش یافت
  • دالان اقتصادی پاکستان – چین وابستگی به وارادت انرژی را کاهش می‌دهد
  • نیروی هوایی پاکستان برای حل چالش‌های امنیتی در منطقه با چین همکاری می‌کند
  • چندجانبه گرایی، مرکز ثقل همکاری امنیتی بریکس
  • بورسیه‌ها و ساخت موسسات آموزشی در دوشنبه محور گفت‌وگوهای تاجیکستان و ایران
  • یک دانشمند هسته‌ای: گزارش آژانس درباره پساب نیروگاه فوکوشیما ژاپن اشتباه است
  • سرمایه گذاران ترکیه منابع نفت افغانستان را نشانه رفته‌اند
  • «کمربند و جاده»، فرصتی برای همکاری برد-برد خواهد بود؟
  • یادگیری زبان انگلیسی از صفر تا صد در خانه لینگوجو | zabannew
  • باز شدن دروازه‌های تجاری ایران، این بار از مسیر عشق‌آباد
  • راه اندازی ایرنای آذری،یک اقدام لازم
  • ایرنا توانایی ارتقا و تقویت روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان را دارد
  • بازتاب افتتاح سایت " ایرنا آذری " در رسانه های جمهوری آذربایجان
  • شمار جان باختگان سیل افغانستان به بیش از ۳۰ نفر رسید
  • سیل در افغانستان دهها کشته و مفقود برجای گذاشت
  • «دلارزدایی»؛ پدیده‌ای برای تسریع شکست هیمنه آمریکا
  • ایرنای آذری پلی برای مودت
  • مقام افغان: آمریکا مانع به رسمیت شناخته شدن طالبان است
  • طالبان: تحریم های اقتصادی عامل فقر و بیکاری در افغانستان است
  • طالبان: تحریم های اقتصادی و انسداد ذخایر ارزی افغانستان عامل فقر و بیکاری در کشور است
  • پرچم وحدت حسینی در سرزمین هزار مذهب
  • بخش آذری ایرنا برای نزدیکی با جمهوری آذربایجان ضروری است
  • توجه به اولویت‌های فرهنگی از الزامات توسعه روابط بین ایران و آذربابجان است
  • همدلی مردم ایران و جمهوری آذربایجان بیشتر خواهد شد
  • برای آذری زبان‌ها کار رسانه‌ای کمتری انجام شده بود/ اقدام ایرنا قابل تقدیر است
  • شاعران آذریِ ایران و جمهوری آذربایجان مورد احترام جهان هستند
  • اشتراکات عمیق با جمهوری آذربایجان دو کشور را در مسیر دوستی قرار داده است
  • سایت آذری ایرنا ضرورتی که باید با جدیت اجرایی شود
  • کارشناس رسانه: در راه اندازی ایرنا آذری در گذشته سهل انگاری و مسامحه شده است
  • مقام طالبان: نیروهای امنیتی برای تامین امنیت مراسم‌ ماه محرم تلاش کنند
  • اذعان مقام طالبان: داعش در افغانستان از سوی آمریکا حمایت می‌شود
  • اشتراکات تبریز و باکو اساس تحکیم دوستی‌هاست
  • باید برای تقویت روابط کشورها به رسانه‌ها برگردیم/ اقدام دقیق ایرنا
  • آیت الله عاملی: هدف ایرنا تحکیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان است
  • رسانه رکن مهم تقویت اشتراکات و پیوندها/ اشتراکات ایران و آذربایجان بی بدیل است
  • الهام علی‌اف: ایرنای آذربایجان در تقویت روابط تهران – باکو نقش مهمی ایفا می‌کند+ فیلم
  • الهام علی‌اف: ایرنای آذربایجان در تقویت روابط ایران و آذربایجان نقش مهمی ایفا می کند+ فیلم
  • افتتاح وبسایت آذری ایرنا در جمهوری آذربایجان
  • افتتاح وبسایت آذری ایرنا در شهر شوشای آذربایجان
  • توافق ازبکستان، پاکستان و افغانستان در مورد خط آهن «فارو-افغان»
  • برگزاری مجمع جهانی رسانه با حضور ایرنا در جمهوری آذربایجان

درباه ما

مجله خبری آسیای میانه به رخدادهای روز آسیای میانه می پردازد

مارا دنبال کنید

دسته بندی

  • اخبار آسیای میانه
  • دسته‌بندی نشده

آخرین اخبار

سایت بت چیست ؛ سایت شرطبندی چیست ؛ سایت بت شادمهر عقیلی راه اندازی شد | mihanbets سایت بت حرام است و خلاف قوانین جمهوری اسلامی می باشد

14 مهر 1402

بایگانی‌های خدمات تخصصی بدنه خودرو آموزش صافکاری و نقاشی بیابانی | mehrariya

8 آذر 1402

© 2022 مجله خبری آسیای میانهمجله خبری آسیای میانهmiddleasia.ir.

No Result
View All Result
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

© 2022 مجله خبری آسیای میانهمجله خبری آسیای میانهmiddleasia.ir.