مجله خبری آسیای میانه
  • اخبار آسیای میانه
No Result
View All Result
  • اخبار آسیای میانه
No Result
View All Result
مجله خبری آسیای میانه
No Result
View All Result
صفحه اصلی اخبار آسیای میانه

دست برتر ایران در صنعت ریلی آسیا

کاظم روحانی نژاد توسط کاظم روحانی نژاد
27 آبان 1402
in اخبار آسیای میانه
0

روزنامه پاکستانی داون در این زمینه نوشت: انتظار می رود سرمایه ای بالغ بر۵۰۰ میلیون دلار در این مسیر به طول ۶۳۵ کیلومتر هزینه شود. این طرح مشروط به موافقت فوری وزارت راه‌آهن است و پس از آن امکان سنجی پروژه آغاز خواهد شد.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی در بیان اهمیت ظرفیتهای ترانزیتی ایران می‌نویسد بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در صورت تکمیل زیرساخت کریدورهای داخلی و پیوستن به ابتکار کمربند و راه چین، روان سازی رویه ها در تبادلات مرزی و بره گیری حداکثری از ظرفیت دیپلماسی حمل و نقل، ظرفیت ترانزیتی کشور سالانه به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

دست برتر ایران در صنعت ریلی آسیا

دست برتر ایران در صنعت ریلی آسیا

وی با بیان اینکه از همکاری با کشور افغانستان استقبال می‌کنیم، افزود: اگر کشور افغانستان آماده همکاری بلندمدت و تفاهم عملی با کشورمان باشد ما نیز آمادگی خود را برای این کار اعلام می‌کنیم.

همچنین ایران به تمام راه‌های حمل‌ونقلی اعم از دریا، جاده، ریل و آسمان دسترسی دارد. برآورد شده که اگر کشور به درآمد ترانزیت ٥٠‌ میلیون تن کالا دست پیدا کند، می‌تواند از درآمدهای نفت بی‌نیاز شود.

همکاری ریلی ایران و افغانستان

از آنجا که چین بزرگ ترین کشور وارد کننده مواد خام در جهان به شمار می‌رود، کارشناسان تاکید دارند که این مسیر تجاری برای کوتاه تر کردن و ارزان تر ساختن روند واردات انواع کالا از جمله مواد خام به چین، ارزش بسیار زیادی برای غول صنعتی و اقتصادی جهان دارد.

مدیرعامل راه‌آهن در این دیدار اظهار کرد: بر مبنای سیاست‌های دولت سیزدهم و دیپلماسی حمل‌ونقل که در این دولت اتفاق افتاده است، طی چند ماه اخیر، تفاهم‌های بسیار خوبی با کشورهای همسایه انجام شده است.

راه‌آهن پاکستان در حال کار بر روی طرحی برای احداث اولین خط ریلی استاندارد این کشور از کویته تا تفتان (مرز مشترک با ایران در گذرگاه میرجاوه) است تا زیرساخت‌ها را با استانداردهای بین‌المللی سازگار کرده و بتواند کالاهای با ارزش را از طریق ایران در کوتاه‌ترین زمان به کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی منتقل کند.

«شهریار افندی‌زاده»، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ۴ تیر در دیدار هیات تاجیکی، با اشاره به وجود مسیرهای مشترک میان دو کشور بر ضرورت افزایش ترانزیت و صادرات و واردات ایران  تاجیکستان تاکید کرد و گفت: ایران برای هرگونه همکاری در زمینه های مختلف حمل‌ونقل از جمله جاده‌ای، ‌ریلی، ‌ دریایی و هوایی آمادگی دارد.

دست برتر ایران در صنعت ریلی آسیا

راه‌آهن پاکستان به محض اینکه تصمیم به ایجاد خط ریلی در قلمرو خود از کویته تا تفتان بگیرد، ممکن است از ایران بخواهد تا خط ریلی استاندارد به طول ۹۵ کیلومتر را از مرز تفتان تا زاهدان احداث  کند.

بر مبنای سیاست‌های دولت سیزدهم و دیپلماسی حمل‌ونقل، طی چند ماه اخیر، تفاهم‌های بسیار خوبی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان انجام شده است.

افندی‌زاده با اشاره به رشد حمل و نقل ریلی ایران و تاجیکستان در سال گذشته و سال جاری پیشنهاد داد کمیته ریلی در اسرع وقت برگزار شود.

دست برتر ایران در صنعت ریلی آسیا

تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین نیز به نقل از کارشناسان نوشت که ایجاد این مسیر تجاری بین المللی کم هزینه، چین را از طریق ایران به منطقه خاورمیانه متصل می کند و مسیری تازه برای صادرات محصولات چین به این منطقه از جهان ایجاد می شود.

به باور کارشناسان، مسئولان کشور به دلایلی مانند تشدید تحریم‌های نفتی و وقوع بحران ارزی در این سال‌ها، ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت های ربوده شده ترانزیتی کشور به عنوان راهبردی برای ایجاد درآمدهای کلان ارزی و خنثی سازی تحریم های ظالمانه را بیش از پیش درک کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که میزان توجه به این موضوع در آینده و بخصوص در دولت سیزدهم نیز افزایش یابد.

 قطار باری بین المللی Trans-Caspian روز سه شنبه(۳۱ خرداد) از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شد و از طریق خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از طی کردن مسافتی حدود ۸۵۰۰ کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می‌شود.

همکاری ریلی ایران و پاکستان

افزایش تردد قطار اکو بین اسلام‌آباد، تهران و استانبول نشان دهنده عملکرد موفقیت‌آمیز ارسال کالا از طریق حمل و نقل ریلی اسلام‌آباد-تهران است که پس از توقف یک دهه، دسامبر ۲۰۲۱ (سی‌ام آذرماه امسال) دوباره به حرکت درآمد.

دست برتر ایران در صنعت ریلی آسیا

در سال های اخیر اقداماتی در جهت افزایش همکاری ریلی میان ایران شماری از کشورهای آسیایی از جمله تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، قزاقستان و چین صورت گرفته است.

وی افزود:‌ ایران مسیری به سمت دریای آزاد است و کشورهای آسیای میانه به راحتی می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

در ۲۹ خرداد ماه سال جاری، ترانزیت تمام ریلی اولین قطار کانتینری قزاقستان از کریدور ایران، با صدور دستور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهوری قزاقستان از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

به گزارش مجله خبری آسیای میانه، توجه لازم به ظرفیت ترانزیتی ایران علاوه بر درآمدزایی و نقش مهم در اقتصاد کشور، می‌تواند ارزش راهبردی برای کشور داشته باشد زیرا موجب گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای جهان و در نتیجه وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران خواهد شد و کاهش تحریم پذیری اقتصاد ایران را به همراه خواهد داشت.

در این مراسم همچنین تفاهم همکاری ریلی بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن جمهوری قزاقستان به امضای مدیران عامل راه‌آهن دو کشور رسید که براساس هدف‌گذاری اولیه صورت گرفته در آن سالانه ۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد.

طرح ریلی اسلام‌آباد – تهران – استانبول موسوم به قطار کانتینربر اکو ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ با حضور وزیران امور خارجه، بازرگانی و راه آهن پاکستان و همچنین سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد با حرکت نخستین قطار باری از سرگرفته شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی سال گذشته در حاشیه اجلاس همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان با یکدیگر دیدار و گفت و کردند و دراین دیدار قرار شد تا همکاری‌های دو جانبه از جمله همکاری‌های ریلی افزایش یابد.

همچنین بدون اضافه کردن زیرساخت جدید به شبکه حمل و نقل کشور و صرفا از طریق برخی اقدامهای مدیریتی مانند تسهیلگری و روانسازی رویه‌ها در تشریفات گمرکی و تبادلات مرزی و بهره گیری از دیپلماسی حمل و نقل می توان ظرفیت ترانزیت کشور را به ۲۰ میلیون تن با درآمد ارزی بیش از ۲ میلیارد دلار رساند.

بر اساس گزارش رسانه چینی سی سی تی وی، قطاری که از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شده، حامل ۵۱ دستگاه کانتینر حاوی انواع کالا به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار است.

در ۲۴ خرداد، دیدار «بخت الرحمان شرافت» رئیس راه آهن افغانستان با «سید میعاد صالحی» مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گفت‌وگو درباره از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آماده‌سازی این مسیر برای تردد قطار انجام شد.

 همکاری ریلی ایران و چین

همچنین در این جلسه بر همکاری‌ها در خصوص حضور طرف تاجیکی در بنادر ایران به ویژه بنادر جنوبی (چابهار) برای دسترسی به آب‌های آزاد تاکید شد و افزایش حمل محصولات و بارها به صورت ریلی و جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

دست برتر ایران در صنعت ریلی آسیا

سه روز بعد از ورود قطار کانتیتربر قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به ایران، رسانه های چین در تاریخ یکم تیر از حرکت نخستین قطار باری بین المللی به سمت ایران خبر دادند؛ یک شریان بین المللی جدید که پس از عبور از دریای خزر، وارد ایران و سپس دیگر کشورهای حوزه خاورمیانه و غرب می شود.

با اجرای این تفاهم‌نامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین – روسیه – اروپا از کریدور ریلی چین – قزاقستان – ایران – اروپا جابه‌جا خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین بر وجود عزم و اراده برای راه‌اندازی خط آهن خواف-هرات، برداشتن گام‌های عملیاتی، مشخص کردن الزامات و نحوه بهره‌برداری از این مسیر و نیز تضمین امنیت سیر در این مسیر از سوی کشور افغانستان تاکید کرد.

این قطار (قزاقستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه) که در اواخر خرداد ماه سال جاری  با ۲۴ دستگاه واگن که ۴۸ کانتینر را حمل می‌کند، از قزاقستان به تهران رسیده بود، حرکت خود را در بخش ایرانی کریدور شرق به غرب به سوی ترکیه آغاز کرد.

احداث قطعه سوم خط آهن خواف-هرات از ایستگاه مرزی شمتیغ تا روزنک به طول ۷۲ کیلومتر، بر عهده کشور ایران بود که پس از افتتاح این خط، در جریان تحولات سیاسی در کشور افغانستان، بخش زیادی از ساختمان و علائم و تجهیزات این مسیر تخریب شده است.

همکاری ریلی ایران و قزاقستان

همکاری ریلی ایران و تاجیکستان

پیش تر در دوم خرداد، روسای راه‌آهن ایران و قزاقستان، تفاهم‌نامه افزایش همکاری‌های ریلی و تعیین تعرفه ترجیحی بین دو کشور را به منظور افزایش قابل توجه ترانزیت بار عبوری از ایران امضا کردند.

بارگیری برای ارسال محموله‌های جدیو در بندر خشک واقع در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان انجام خواهد شد.

از دیگر سو، ایران علاوه بر ارتباطات دریایی، از ظرفیت ریلی خوبی هم برخوردار است به طوری که از چهار مسیر تعریف شده برای ترانزیت ریلی در جهان، سه مسیر از ایران می‌گذرد. مسیر اول از طریق اروپای غربی به سمت روسیه، قزاقستان و چین تعریف شد. مسیر دوم از طریق اروپا به ترکیه، ایران، جنوب آسیا، جنوب چین و جنوب‌شرقی آسیا و مسیر سوم از اروپا به ترکیه، ایران، آسیای مرکزی و چین است. مسیر چهارم نیز از شمال اروپا به روسیه، آسیای مرکزی و خلیج‌فارس می‌گذرد.

طول خط راه آهن اکو ۶۵۰۰ کیلومتر است که ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲ هزار کیلومتر آن در ترکیه و حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جاده‌ای امن‌تر و به صرفه نیز خواهد بود.

یک مقام ارشد وزارت راه‌آهن پاکستان به روزنامه انگلیسی زبان  «داون» چاپ این کشور گفت که ارسال کالا با قطار اکو افزایش یافته و قرار است طی ۱۰ روز آینده چهارمین و پنجمین محموله از پاکستان به ایران و سپس ترکیه ارسال شود.

بر این اساس، با در نظر گرفتن درآمد حداقل ۱۰۰ دلاری به ازای هر تن بار ترانزیتی، ایران می تواند سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از ترانزیت داشته باشد. در این حالت درآمد سالانه ایران، به تنهایی بیش از یک چهارم کل صادرات غیرنفتی خواهد بود.

بدون شک تهیه یک نقشه راه یا برنامه ملی برای توسعه کوریدورهای تزانزیتی است که در آن از طریق مطالعات کلان نگر با استفاده از ابزارهای ارزیابی به روز و کارآمد، ظرفیتها و مزیتهای ترانزیتی کشور بر اساس سناریوهای محتمل از تحولات آینده برآورد شده باشد.



منبع

اعلام آمادگی برای بررسی حذف متقابل یا کاهش عوارض ناوگان جاده‌ای دو کشور از دیگر موضوعات مهمی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد:‌ باید کریدورهای ترانزیت جاده‌ای و ریلی را افزایش دهیم  و در این مسیر سایر کشورها را نیز همراه کنیم.

دولت سیزدهم نیز از روز نخست فعالیت خود دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و بلوک شرق را در دستورکار خود قرار داد و تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک ریلی، جاده‌ای و دریایی را در راستای فعال‌کردن ظرفیت‌های ترانزیتی کشور امضا کرده است.

این مقام مسوول اظهار داشت: بنادر ایران نیز آمادگی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور تاجیکستان را دارد و با توجه به وجود کریدورهای مشترک می‌توان همکاری‌های دو یا چند جانبه داشته باشیم.

همچنین از طریق حمل کالا از این مسیر ریلی –دریایی – جاده ای، رقمی حدود ۹۰۰ دلار به ازای هر کانتینر، در هزینه حمل ونقل صرفه جویی می‌شود.

در پایان می توان گفت امروزه حمل ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی درجهان به شمار می‌رود و ایران از این نظر در منطقه‌ای ویژه و موقعیت استثنایی قرار دارد. در واقع ایران در یک چهارراه  ترانزیت جهانی قرار گرفته که از یک سو به شرق دور و از سوی دیگر به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) می‌رسد؛ همچنین از سوی دیگر به اروپا و آفریقا مسیر دارد که این موقعیت ویژه در نقشه جهان می‌تواند کشور را از نظر حمل کالا و ترانزیت به یک قدرت جهانی تبدیل کند.

یکی از مزایای حمل کالا از طریق این مسیر که شامل خط آهن، دریا و جاده می شود، ارزان‌تر بودن هزینه حمل و کوتاه تر بودن زمان آن نسبت به مسیر دریایی است که زمان را به نصف (۲۰ روز کمتر از حمل دریایی) کاهش می‌دهد.

سرود «سلام فرمانده» در پاکستان؛ اجتماع بزرگی دیگر در لاهور
سرود «سلام فرمانده» در پاکستان؛ اجتماع بزرگی دیگر در لاهور

افزایش تلفات آتش سوزی در بنگلادش به ۳۴ کشته و صدها زخمی
افزایش تلفات آتش سوزی در بنگلادش به ۳۴ کشته و صدها زخمی

کویت سفیر هند را احضار کرد
کویت سفیر هند را احضار کرد

حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور
حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور

Previous Post

رییس جمهور عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد

Next Post

جلسه لویی جرگه افغانستان آغاز شد

کاظم روحانی نژاد

کاظم روحانی نژاد

Next Post

جلسه لویی جرگه افغانستان آغاز شد


نوشته‌های تازه

  • سایت بت چیست ؛ سایت شرطبندی چیست ؛ سایت بت شادمهر عقیلی راه اندازی شد | mihanbets سایت بت حرام است و خلاف قوانین جمهوری اسلامی می باشد
  • بایگانی‌های خدمات تخصصی بدنه خودرو آموزش صافکاری و نقاشی بیابانی | mehrariya
  • آنالیز سئو سایت: ابزار رایگان بررسی سئو سایت جت سئو
  • تاکسی فروش، همه نوع تاکسی برای خرید و فروش داره! اسب بخار مرجع تخصصی اخبار خودرو | taxibaazaar
  • چگونه میتوان فروش کاغذ
  • هدایای تبلیغاتی خاص و ارزان قیمت و تخفیف 99 الوبل | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ
  • هدایای تبلیغاتی خلاقانه هادلین هدایایی از جنس خلاقیت و نوآوری هادلین | شرکت هنری تبلیغاتی بهین گیفت
  • انواع ولو Valve راهنمای آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی ساده و رایگان فرادرس مجله‌ | kasrasaran
  • همه چیز درباره سئو و انواع سئو + 5 مزیت آن گنجه هاست
  • سئو SEO چیست ؟ آموزش کامل مبانی و مفاهیم سئو به زبان ساده نبض بلاگ
  • کامل ترین راهنما برای انتخاب بهترین برند باتری ماشین فروردین 1401 سایت باتری آنتایم | نکاس باتری
  • شیر گیوتینی بررسی دقیق و خرید آنلاین تچهیزات صنعتی پاسارگاد آرون | کسری ساران
  • دانلود نمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی دانلود سوالات استخدامی سال ۱۴۰۲ | soalattalayi
  • انواع پاور کامپیوتر 3 دسته بندی اصلی
  • قیمت و خرید پاور کامپیوتر 650 وات نیمه ماژولار کورسیر مدل TX650M Gold یاس ارتباط
  • در 3 مرحله مستقیم گام‌های متقاعدکننده چت جی پی تی را بیاموزید
  • قطعات دکل لیفتراک بایگانی شرکت آذران پیشرو صنعت | توکو لیفتراک
  • چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر برای انقلاب انرژی در ازبکستان
  • ایران و سازمان همکاری شانگهای؛ توسعه منافع مشترک، شراکت بُرد – بُرد
  • عاشورا در مزارشریف به روایت تصویر
  • 10 روش خانگی و پزشکی پرپشت شدن ابرو پرپشت شدن ابرو در یک هفته لند اسپا
  • همکاری ریلی میان ایران و افغانستان افزایش می‌یابد
  • صادرات زعفران افغانستان کاهش یافت
  • دالان اقتصادی پاکستان – چین وابستگی به وارادت انرژی را کاهش می‌دهد
  • نیروی هوایی پاکستان برای حل چالش‌های امنیتی در منطقه با چین همکاری می‌کند
  • چندجانبه گرایی، مرکز ثقل همکاری امنیتی بریکس
  • بورسیه‌ها و ساخت موسسات آموزشی در دوشنبه محور گفت‌وگوهای تاجیکستان و ایران
  • یک دانشمند هسته‌ای: گزارش آژانس درباره پساب نیروگاه فوکوشیما ژاپن اشتباه است
  • سرمایه گذاران ترکیه منابع نفت افغانستان را نشانه رفته‌اند
  • «کمربند و جاده»، فرصتی برای همکاری برد-برد خواهد بود؟
  • یادگیری زبان انگلیسی از صفر تا صد در خانه لینگوجو | zabannew
  • باز شدن دروازه‌های تجاری ایران، این بار از مسیر عشق‌آباد
  • راه اندازی ایرنای آذری،یک اقدام لازم
  • ایرنا توانایی ارتقا و تقویت روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان را دارد
  • بازتاب افتتاح سایت " ایرنا آذری " در رسانه های جمهوری آذربایجان
  • شمار جان باختگان سیل افغانستان به بیش از ۳۰ نفر رسید
  • سیل در افغانستان دهها کشته و مفقود برجای گذاشت
  • «دلارزدایی»؛ پدیده‌ای برای تسریع شکست هیمنه آمریکا
  • ایرنای آذری پلی برای مودت
  • مقام افغان: آمریکا مانع به رسمیت شناخته شدن طالبان است
  • طالبان: تحریم های اقتصادی عامل فقر و بیکاری در افغانستان است
  • طالبان: تحریم های اقتصادی و انسداد ذخایر ارزی افغانستان عامل فقر و بیکاری در کشور است
  • پرچم وحدت حسینی در سرزمین هزار مذهب
  • بخش آذری ایرنا برای نزدیکی با جمهوری آذربایجان ضروری است
  • توجه به اولویت‌های فرهنگی از الزامات توسعه روابط بین ایران و آذربابجان است
  • همدلی مردم ایران و جمهوری آذربایجان بیشتر خواهد شد
  • برای آذری زبان‌ها کار رسانه‌ای کمتری انجام شده بود/ اقدام ایرنا قابل تقدیر است
  • شاعران آذریِ ایران و جمهوری آذربایجان مورد احترام جهان هستند
  • اشتراکات عمیق با جمهوری آذربایجان دو کشور را در مسیر دوستی قرار داده است
  • سایت آذری ایرنا ضرورتی که باید با جدیت اجرایی شود
  • کارشناس رسانه: در راه اندازی ایرنا آذری در گذشته سهل انگاری و مسامحه شده است
  • مقام طالبان: نیروهای امنیتی برای تامین امنیت مراسم‌ ماه محرم تلاش کنند
  • اذعان مقام طالبان: داعش در افغانستان از سوی آمریکا حمایت می‌شود
  • اشتراکات تبریز و باکو اساس تحکیم دوستی‌هاست
  • باید برای تقویت روابط کشورها به رسانه‌ها برگردیم/ اقدام دقیق ایرنا
  • آیت الله عاملی: هدف ایرنا تحکیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان است
  • رسانه رکن مهم تقویت اشتراکات و پیوندها/ اشتراکات ایران و آذربایجان بی بدیل است
  • الهام علی‌اف: ایرنای آذربایجان در تقویت روابط تهران – باکو نقش مهمی ایفا می‌کند+ فیلم
  • الهام علی‌اف: ایرنای آذربایجان در تقویت روابط ایران و آذربایجان نقش مهمی ایفا می کند+ فیلم
  • افتتاح وبسایت آذری ایرنا در جمهوری آذربایجان
  • افتتاح وبسایت آذری ایرنا در شهر شوشای آذربایجان
  • توافق ازبکستان، پاکستان و افغانستان در مورد خط آهن «فارو-افغان»
  • برگزاری مجمع جهانی رسانه با حضور ایرنا در جمهوری آذربایجان

درباه ما

مجله خبری آسیای میانه به رخدادهای روز آسیای میانه می پردازد

مارا دنبال کنید

دسته بندی

  • اخبار آسیای میانه
  • دسته‌بندی نشده

آخرین اخبار

سایت بت چیست ؛ سایت شرطبندی چیست ؛ سایت بت شادمهر عقیلی راه اندازی شد | mihanbets سایت بت حرام است و خلاف قوانین جمهوری اسلامی می باشد

14 مهر 1402

بایگانی‌های خدمات تخصصی بدنه خودرو آموزش صافکاری و نقاشی بیابانی | mehrariya

18 آذر 1402

© 2022 مجله خبری آسیای میانهمجله خبری آسیای میانهmiddleasia.ir.

No Result
View All Result
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

© 2022 مجله خبری آسیای میانهمجله خبری آسیای میانهmiddleasia.ir.