به گزارش روز چهارشنبه مجله خبری آسیای میانه از اکونومیک تایمز، پس از نشست مجازی بیست و یکمین سازمان همکاری شانگهای که سران دولتهای عضو در روز چهارشنبه با هم دیدار کردند، سوبرانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه، بندر چابهار و کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب (INSTC) را از طریق ایران به عنوان عوامل کلیدی برای رشد آسیای مرکزی معرفی کرد و به طور غیرمستقیم کریدور اقتصادی چین-پاکستان را به دلیل نقض حاکمیت هند مورد سرزنش قرار داد.
جایشنکار در سخنرانی خود با اشاره به ارتباط قوی فرهنگی و تاریخی هند با منطقه سازمان همکاری شانگهای، بر تعهد قاطع هند به تعمیق همکاری های چند جانبه در زمینه امنیت غذایی و انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت و فرهنگ تاکید کرد. وی به تعهد هند در مبارزه با تغییرات اقلیمی و همچنین دستاوردهای ما در این راستا اشاره کرد و بر تقویت هند در جبهه اقتصادی تاکید کرد.
هند نسبت به خط اقتصادی پاکستان- چین که از کشمیر عبور می کند، انتقاداتی دارد، این خط ارتباطی شاهراه ایده کمربند و جاده چین است. در اجلاس ها و جلسات متوالی سازمان همکاری شانگهای از جمله نشست روز سه شنبه، هند از حمایت از این طرح خودداری کرده است. «لی کچیانگ»، نخست وزیر شورای دولتی چین، ریاست جلسه روز سه شنبه را بر عهده داشت.
وزیر امور خارجه هند در توییتی نوشت: همه تجارت ما با اعضای سازمان همکاری شانگهای تنها ۱۴۱ میلیارد دلار است که پتانسیل افزایش چند برابری را دارد. دسترسی عادلانه به بازار، نه تنها نفع متقابل را با خود دارد، بلکه تنها راه حرکت به جلو است. در اهداف هند در سال 2023، بر همکاری بیشتر با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مقابله با بحران غذایی تاکید شده است. صحبت از ماموریت زندگی که توسط نخستوزیر نارندرا مودی راهاندازی شد و جایگزین کردن اقتصاد رایج «استفاده و دفع» را پیشبینی میکند.
پس از تحریم روسیه، توسط کریدور شمال-جنوب به افزایش حجم تجارت، کمک زیادی کرده است. فدراسیون سازمان های صادراتی هند اعلام کرده است که این مسیر زمان سفر به آسیای مرکزی را تا ۴۰ درصد و هزینه ها را ۳۰ درصد کاهش داده است. این مسیر اجازه می دهد تا جابهجایی کالا بین هند و روسیه در ۲۵ روز تکمیل شود، در حالی که در مسیرهای حمل و نقل پیشین، زمان مشخص شده ۴۰ روز است. هند و ایران در حال کار بر روی مناسبات دوجانبه برای گنجاندن چابهار در این چارچوب هستند.
جایشنکار در انتقاد غیرمستقیم دیگری از چین برای جلوگیری از دسترسی هند به بازار، خواستار دسترسی عادلانه به بازار این کشور برای افزایش تجارت دوجانبه شد.
وی تاکید کرد: ما نیاز به اتصال بهتر در منطقه سازمان همکاری شانگهای با تمرکز بر منافع کشورهای آسیای مرکزی داریم، بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب میتوانند، پتانسیل اقتصادی این منطقه را به عمل درمی آورند. پروژه های اتصال کشورها باید به حاکمیت و تمامیت ارضی اعضا احترام بگذارند.