مجله خبری آسیای میانه
  • اخبار آسیای میانه
No Result
View All Result
  • اخبار آسیای میانه
No Result
View All Result
مجله خبری آسیای میانه
No Result
View All Result
صفحه اصلی اخبار آسیای میانه

ایران، چهار راه ترانزیت جهان

کاظم روحانی نژاد توسط کاظم روحانی نژاد
24 اسفند 1401
in اخبار آسیای میانه
0

اینکه سالانه ۱۵ هزار قطار بین چین اروپا تردد می کند، نکته ای قابل توجه است و ایران این پتانسیل را دارد که بیش از پیش، به عنوان یک مسیر مطلوب ریلی میان چین و بازار غرب مورد توجه قرار گیرد.

همچنین واقع شدن ایران در میانه کمربند اتصالی شرق به غرب به عنوان کوتاه ترین، امن ترین و مقرون به صرفه ترین راه دسترسی حمل و نقل و تجارت کالا بین دو نیم کره شرق و غرب زمین محسوب می شود. اهمیت ایران به عنوان شاهراه تجارت جهانی شهرتی چند هزار ساله دارد و جاده ابریشم گواهی بر این واقعیت است؛ جاده ای که امروز چین به عنوان دومین ابرقدرت اقتصادی جهان در تلاش است تا آن را در قالب طرحی به نام “کمربند-راه” دوباره احیا کند و بدون تردید موقعیت و جغرافیای ایران در این طرح تجاری بزرگ را نمی تواند نادیده گرفت.

این کریدور یکی از مهم ترین گذرگاههای ارتباطی است که با ابتکار سه کشور ایران روسیه و هند تاسیس شد و سپس با پذیرفتن 11 کشور دیگر شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان، خود را به عنوان مسیری جایگزین و قابل اعتماد به اثبات رسانده است.

برخی کشورهای حوزه آسیای میانه به دلیل عدم دسترسی به آبهای آزاد، نگاه ویژه به سواحل جنوبی ایران برای جبران این محرومیت جغرافیایی دارند.  

چین و اروپا به دلیل مبادلات و همکاری های تجاری روز افزون، نیازمند افزایش مسیرهای امن برای تبادل کالا هستند و ایران یکی از حلقه های طلایی اتصال چین به عنوان بزرگترین صادر کننده کالا در جهان به کشورهای اروپایی و بالعکس خواهد بود.

ایران، چهار راه ترانزیت جهان

این قطار از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شد و از طریق خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از طی کردن مسافتی حدود ۸۵۰۰ کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی شد.

ایران از کشورهایی است که بیشترین همسایگان را دارد. با توجه به مرزهای آبی و خاکی، ۱۵ کشور با جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای خاکی یا آبی همسایه اند که وجود این تعداد کشور و نیز دسترسی به سواحل خزر و مرزهای آسیای میانه و قفقاز در شمال و دسترسی گسترده آن به سواحل راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و سواحل مُکران در جنوب، به خودی خود امتیازات منحصر بفردی است که باعث شده ایران در نقشه جغرافیای جهان، از موقعیتی بی نظیر نسبت به سایر کشور ها برخوردار باشد.

چین که برای ربودن گوی سبقت از آمریکا و تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی جهان، به افزایش بیش از پیش مبادلات تجاری خود با چهارگوشه جهان نیاز دارد، به شدت در جستجوی راه های مواصلاتی سریع، امن و ارزان است تا بتواند ضمن افزایش صادارات خود به اقسانقاط جهان، واردات مورد نیازش را نیز از مطلوب ترین مسیر ممکن تامین کند.

چانگ هوا سفیر چین در تهران در سفری که تابستان امسال به استان گیلان داشت، با اشاره به جایگاه و نقش مهمی که ایران در جاده ابریشم داشته، گفت: نقش گیلان در کریدور شرق به غرب تعیین کننده است در حالیکه سرمایه گذاران و تجار چینی و کشورهای دیگر از ظرفیت های بندری این استان ناآشنا هستند.

این راه‌گذر، مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است. کریدور شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راه‌گذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.

اواخر خرداد ماه سال جاری و همزمان با سفر قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان به تهران،  قطار باری حامل محموله کانتینری گوگرد مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه؛ مسیری که می توان از آن به عنوان ریل طلایی اتصال چین به اروپا نیز نام برد، از ترکمنستان وارد ایستگاه راه آهن اینچه برون دراستان گلستان شد و عصر همان روز نیز سوت آن در تهران به صدا درآمد. این مسیر ریلی پتانسیل آن را دارد که در آینده، اصلی ترین خط اتصال چین -اروپا باشد.
 

به گزارش مجله خبری آسیای میانه، حضرت آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه گذشته در بیاناتی که در دیدار دانش آموزان در آستانه سیزدهم آبان‌ماه، روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار مطرح کردند، به نقاط قوت کشور از جهات مختلف از جمله موقعیت راهبردی جغرافیایی ایران اشاره کردند و گفتند: «ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشه‌ی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطه‌ی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما میتوانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما میتوانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی میتوانیم در دنیا باشیم. البتّه احتیاج دارد به خطوط راه‌آهن، خطوط ریلی؛ با جادّه نمیشود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درددل‌ها را با شما جوانها باید بکنیم ــ مکرّر در دولتهای مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده‌ام؛ (۲۶) متأسّفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، [ولی] بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا ان‌شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان‌شاءالله در این زمینه‌ی رفت‌وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»

راه گذر راهبردی بین المللی شمال – جنوب 
موقعیت استراتژیک،  ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌است. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.

ایران، چهار راه ترانزیت جهان

به باور کارشناسان،  این خط آهن با توجه با اتصال آن به خطوط آهن کشورهای اروپایی، رویدادی بسیار مهم در عرصه اقتصادی هر سه کشور به شمار می رود و به گسترش پیوندهای اقتصادی و دیپلماتیک بین پایتخت های این سه کشور کمک خواهد کرد. بازرگانان هر سه  کشور می توانند با استفاده از این خط آهن که درحال حاضر فقط به حمل و نقل کالا اختصاص دارد به مبادلات تجاری خود وسعت ببخشند. این طرح در واقع بخشی از طرح بزرگ دولت چین تحت عنوان یک جاده یک کمربند محسوب می شود که دولت چین برای توسعه تجارت با این سه کشور و کشورهای اروپایی آن را به اجرا در آورده است.  

یکی از نکات مهم اجرایی شدن ترانزیت کالا درمسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه این است که بخشی از کالاها و بارهای کریدور- چین – روسیه – اروپا، به مسیری مناسب تر یعنی مسیر چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه و سپس اروپا هدایت می شود که این امر می تواند برای ایران یک دستاورد بزرگ و فرصتی طلایی برای در زمینه ترانزیت کالا باشد.

اوایل تیر ماه امسال  و سه روز بعد از ورود قطار کانتیتربر قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به ایران، رسانه های چین خبر حرکت نخستین قطار باری بین المللی به سمت ایران را اعلام کردند؛ یک شریان بین المللی جدید که پس از عبور از دریای خزر، وارد ایران و سپس دیگر کشورهای حوزه خاورمیانه و غرب می شود.

اتصال ریلی و جاده ای آبهای بین المللی و راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریان عمان به کشورهای حوزه شمال، آسیای میانه و قفقاز، موهبتی گران قیمت و شریان اقتصادی حیاتی برای این کشورها و نیز سایر کشورهای جهان برای دسترسی به یکی از آسان ترین، امن ترین و ارزان ترین راه های تجارت و صادرات و واردات کالا و انرژی محسوب می شود.

راه‌گذر شمال – جنوب یا کریدور شمال-جنوب که از ایران می گذرد یکی از این مسیرهای راهبردی در نیم‌کره شرقی جهان است.

موقعیت جغرافیایی و دسترسی زمینی از طریق خاک ایران، برای هند، پاکستان و افغانستان نیز جذابیت های زیادی دارد و تلاش هند برای توسعه بندر چابهار، تاکید پاکستان و ترکیه بر افزایش فعالیت شبکه ریلی پاکستان -ایران- ترکیه از جمله بخشی از دلایل این جذابیت است.

به گفته سفیر چین،  سالانه ۱۵ هزار قطار از چین به اروپا کالا ترانزیت می کنند در حالیکه این رقم در ایران ۱۴۳ قطار است و این اصلاً کافی نیست و باید بتوانیم بیش از پیش در این زمینه را برای ترانزیت کالا از ایران فراهم کنیم.

ایران، چهار راه ترانزیت جهان

اکنون که زمینه گسترش همکاری ها میان ایران و چین به واسطه یک قرارداد همکاری بلند مدت فراهم شده است، فرصتی طلایی برای گسترش، نوسازی و مدرن سازی شبکه ریلی باری و مسافری ایران و افزایش اتصال آن به شبکه های ریلی بین المللی ایجاد شده است و با توجه به تاکید موکد رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به این مهم با هدف بهره برداری حداکثری از ظرفیت های بی بدیل ایران در حوزه ترانزیت ریلی، دیگر جای تعلل و غفلت از این مهم نیست.



منبع

ایران، چهار راه ترانزیت جهان

دسترسی چین به بازارهای اروپا، آمریکا، آفریقا و خاورمیانه، در شرایط کنونی عمدتا از طریق دریایی و از مسیر بسیار طولانی اقیانوس هند است. صرفه نظر از دوری، زمان بر بودن و هزینه بر بودن این مسافت، چینی ها نگرانی امنیت این مسیر دریایی نیز هستند زیرا تحولات نه چندان خوشایند و قدرت نمایی و مداخله جویی برخی کشورها در گوشه و کنار جهان، باعث شده تا برخی مسیرها در آبهای بین المللی، از امنیت کافی برای عبور مرور کشتی های غول پیکر برخوردار نباشند.

سرود «سلام فرمانده» در پاکستان؛ اجتماع بزرگی دیگر در لاهور
سرود «سلام فرمانده» در پاکستان؛ اجتماع بزرگی دیگر در لاهور

فروردین ماه امسال نماهنگ و سرود سلام فرمانده با صدای ابوذر روحی و به تهیه کنندگی حجت‌السلام سعید نعیمی تهیه Read more

افزایش تلفات آتش سوزی در بنگلادش به ۳۴ کشته و صدها زخمی
افزایش تلفات آتش سوزی در بنگلادش به ۳۴ کشته و صدها زخمی

علت آتش‌سوزی تاکنون مشخص نشده است، اما مقام های آتش‌نشانی می‌گویند که احتمال می‌رود آتش‌سوزی در یک کانتینر حاوی پراکسید Read more

کویت سفیر هند را احضار کرد
کویت سفیر هند را احضار کرد

پیش از این، وزارت خارجه قطر هم درپی اهانت سخنگوی رسمی حزب حاکم هند به رسول گرامی اسلام (ص) سفیر Read more

حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور
حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور

«نورلان ابدیروف» در ادامه افزود: «درصد آنهایی که از این همه پرسی حمایت کردند به ۷۷.۱۸ درصد یعنی ۶ میلیون Read more

Previous Post

تأکید عضو کنگره امریکا بر ضرورت به رسمیت شناختن طالبان

Next Post

دغدغه اصلی کشورهای گروه ۲۰ از نگاه مجمع اقتصاد جهانی

کاظم روحانی نژاد

کاظم روحانی نژاد

Next Post

دغدغه اصلی کشورهای گروه ۲۰ از نگاه مجمع اقتصاد جهانی


نوشته‌های تازه

  • زمین لرزه ۶.۸ ریشتری پاکستان را به شدت لرزاند
  • لاوروف : درها برای پیوستن گرجستان به نشست ۳+۳ باز است
  • خاندوزی: با همکاری روسیه تا سال ۲۰۲۵ کریدور شمال-جنوب را راه‌اندازی می‌کنیم
  • سفر بی سروصدای هیات اطلاعاتی طالبان افغانستان به پاکستان 
  • طالبان از سرکوب داعش در افغانستان خبر داد
  • حزب حاکم قزاقستان پیشتاز انتخابات پارلمانی
  • جمهوری آذربایجان خطاب به ارمنستان: واقعیت جنگ ۴۴ روزه را بپذیرید
  • اتاق تجارت مشترک ایران و افغانستان پس از ۱۸ سال فعال می‌شود
  • ایران آماده همکاری با افغانستان در بخش کشاورزی است
  • ایران آماده خرید محصولات و میوه‌ افغانستان است
  • قزاقستانی‌ها امروز پای صندوق رای می‌روند
  • سفر وزیر خارجه انگلیس به قزاقستان
  • طالبان: نرخ تورم در افغانستان ۵۰ درصد کاهش یافته است
  • ازبکستان راه‌اندازی سیستم پرداخت واحد را در آسیای مرکزی ارائه می‌دهد
  • کمبود بودجه کمک های نهاد سازمان ملل به افغانستان را کاهش داد
  • کاظمی قمی از افزایش تعاملات تجاری با افغانستان خبر داد
  • 6 ویژگی که باعث جذابیت یک اتاق فرار می‌شود بلاگ تخفیفان | allescape
  • طالبان: برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی دنبال راهکار عملی هستیم
  • رئیس موسسه پاکستانی: توافق ایران و عربستان حرکتی برای تغییر نظم جهانی است
  • گسترش همکاری های تجاری-اقتصادی، محور ملاقات مقام ترکمنستانی و سفیر ایران
  • ارزش صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۱ به ۱.۹ میلیارد دلار رسید
  • یونسکو: با ادامه ممنوعیت آموزش دختران، یک نسل افغانستان در خطر است
  • افول غرب و ظهور «نگاه به شرق»؛ روایت نخبگان پاکستان از اهمیت توافق تهران-ریاض
  • هیاتی از طالبان برای بررسی مشکلات مهاجرین افغان به ایران سفر کرد
  • احتمال احضار دولت بایدن در صورت ارائه نکردن اسناد خروج از افغانستان
  • احتمال احضار دولت بایدن در صورت عدم ارائه اسناد خروج از افغانستان
  • سازمان ملل: افغانستان بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه را در پیش رو دارد
  • هند کارمندان وزارت خارجه طالبان را آموزش می‌دهد
  • فرود اضطراری هواپیمای مسافربری هند در پاکستان
  • داعش مسئولیت انفجار دیروز مزارشریف را برعهده گرفت
  • داعش مسئولیت انفجار روز گذشته مزار شریف را به عهده گرفت
  • مراسم بزرگداشت حکیم نظامی داستان سرای ایرانی در ترکمنستان
  • گوترش و زرداری بر اهمیت افغانستان صلح‌آمیز تاکید کردند
  • شکست یک‌جانبه‌گرایی؛ همکاری ایران و روسیه استیلای آمریکا را کمرنگ‌تر کرده است
  • شکست یکجانبه گرایی؛ همکاری ایران و روسیه استیلای آمریکا را کمرنگ تر کرده است
  • تاکید هند و آسیای مرکزی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
  • ازبکستان یادداشت تفاهم ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تایید کرد
  • انفجار در جمع خبرنگاران در مزار شریف/تعدادی کشته و مجروح شدند
  • طالبان از توافق ایران و عربستان استقبال کرد
  • طالبان خواستار کرسی نمایندگی در سازمان ملل شد
  • سلاجقه: مراودات زیست محیطی ایران و ترکمنستان تقویت می‌شود
  • اختلاف نظر میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر تصمیم بایدن به خروج از افغانستان
  • قزاقستان انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند
  • مطالبه پاکستان از طالبان افغانستان برای پایبندی به پیمان دوحه
  • اتحادیه اوراسیا و چین همکاری‌های اقتصادی خود را افزایش می‌دهند
  • چین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا همکاری‌های اقتصادی خود را افزایش می‌دهند
  • مقام سیاسی پیشین افغانستان: نشست بٌن دو باید برگزار شود
  • نشست سازمان پیمان جمعی برای کاهش تنش مرزی تاجیکستان و قرقیزستان
  • اتحادیه اروپا از عدم حمایت و پشتیبانی از مقاومت مسلحانه در افغانستان خبر داد
  • واکنش عمران خان به خبر رسانه ها درباره اقدام پلیس پاکستان برای دستگیری وی
  • مرکز بزرگ تجاری و نمایشگاه دائمی ایران در کابل افتتاح شد
  • تراژدی آوارگان افغان؛ افزایش تلفات جان باختگان واژگونی قایق در آبهای ایتالیا
  • تفاهم‌نامه یک میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران روسیه، ایران و پاکستان با طالبان
  • تشییع بی سابقه یک روحانی شیعه در باکو
  • ۶ عضو داعش در هرات کشته شدند
  • فاجعه راه‌آهن یونان؛ شمار قربانیان به ۵۷ نفر افزایش یافت
  • توافقنامه دوحه نباید برائتی برای جنایات آمریکا در افغانستان باشد
  • تشدید حملات به مواضع طالبان پاکستانی در افغانستان 
  • آمریکا: نیازی به رضایت افغانستان برای اقدامات نظامی نداریم
  • طالبان: آمریکا اجازه تعامل کشورها با افغانستان را نمی دهد
  • ایران؛ مسیر طلایی برای دسترسی آسیای مرکزی به جهان
  • اعمال فشار بر روسیه، هدف اصلی سفر بلینکن به آسیای مرکزی
  • همکاری‌های اطلاعاتی و آموزشی پلیس مواد مخدر ایران و پاکستان گسترش می‌یابد

درباه ما

مجله خبری آسیای میانه به رخدادهای روز آسیای میانه می پردازد

مارا دنبال کنید

دسته بندی

  • اخبار آسیای میانه
  • دسته‌بندی نشده

آخرین اخبار

زمین لرزه ۶.۸ ریشتری پاکستان را به شدت لرزاند

1 فروردین 1402

لاوروف : درها برای پیوستن گرجستان به نشست ۳+۳ باز است

1 فروردین 1402

© 2022 مجله خبری آسیای میانهمجله خبری آسیای میانهmiddleasia.ir.

No Result
View All Result
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

© 2022 مجله خبری آسیای میانهمجله خبری آسیای میانهmiddleasia.ir.