مجله خبری آسیای میانه
  • اخبار آسیای میانه
No Result
View All Result
  • اخبار آسیای میانه
No Result
View All Result
مجله خبری آسیای میانه
No Result
View All Result
صفحه اصلی اخبار آسیای میانه

ایران، مسیر طلایی اتصال ریلی چین-اروپا

کاظم روحانی نژاد توسط کاظم روحانی نژاد
15 مرداد 1402
in اخبار آسیای میانه
0

عملیات اجرایی خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران در دسامبر ۲۰۱۴ آغاز شد که بعداً چین نیز به این مسیر پیوست و از سال ۲۰۱۶ قطارهای آزمایشی حامل کانتینر از طریق این دهلیز تردد می‌کنند.

ایران، مسیر طلایی اتصال ریلی چین-اروپا

وزارت امور خارجه قزاقستان نیز پیشتر راه آهن «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» را نماد دوستی ۳ همسایه و فرصت‌ جدیدی برای توسعه بیشتر همکاری‌های بین المللی بین ۳ کشور دانست و آن را فرصت جدیدی برای توسعه بیشتر تعاملات بین‌المللی عنوان کرد.
ساخت و ساز راه آهن بین «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد. افتتاح رسمی این خط ریلی در تاریخ ۳ دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی با شرکت روسای جمهور قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 

انشعاب جدید با عبور از ایستگاه بولاشک (مستقیم از غرب قزاقستان به ترکمنستان)، در سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید و از گذرگاه مرزی اترک – گرگان وارد جمهوری اسلامی ایران می شود. همچنین فاصله چین تا ایران را ۵۰۰ کیلومتر کاهش می دهد.

مقامات ازبکستان نیز گفته اند که پس از تکمیل، این راه آهن کوتاه ترین مسیر برای انتقال کالا از چین به اروپا و خاورمیانه خواهد بود و سفر باری را ۹۰۰ کیلومتر کاهش می دهد.

 خط آهن بین‌المللی شرق دریای خزر به طول ۹۲۶ کیلومتر است که سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را به هم وصل می‌کند و ۸۰ کیلومتر از آن در خاک ایران است. بر اساس گزارش‌ها، این خطآهن کشورهای آسیای میانه و قفقاز را به آب‌های آزاد متصل خواهد کرد.

در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر که هفته گذشته در ترکمنستان برگزار شد، تقویت همکاری میان پنج کشور ساحلی خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت مورد تاکید جملگی سران قرار گرفت که یکی از مهم ترین مسیرها در حوزه حمل و نقل میان این کشورها، شبکه ریلی است.

یکی از نکات مهم اجرایی شدن ترانزیت کالا درمسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه این است که بخشی از کالاها و بارهای کریدور- چین – روسیه – اروپا ، به مسیری مناسب تر یعنی مسیر چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه و سپس اروپا هدایت می شود که این امر می تواند برای ایران یک دستاورد بزرگ و فرصتی طلایی برای در زمینه ترانزیت کالا باشد.

ایران، مسیر طلایی اتصال ریلی چین-اروپا

این خط آهن خطوط دیگری را ایجاد کرده است که قزاقستان، مناطق مرکزی روسیه را با ترکمنستان، ایران، کشورهای خلیج فارس، آسیای جنوبی و جنوب شرقی متصل می کند و امکان افزایش حمل و نقل ترانزیت بار و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل، صرفه جویی در زمان سفر و اقتصاد را فراهم می کند.  



منبع

از طریق این راه آهن امروز نه تنها سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به هم متصل شده‌اند، بلکه این راه آهن وسیله‌ای خواهد بود که کشورهای آسیای مرکزی راحت‌تر به خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای شرق منطقه چین، ترکیه، اروپا و مدیترانه نزدیک و نزدیک‌تر شوند.

 ۷۰۰ کیلومتر  این مسیر در ترکمنستان و ۱۴۶ کیلومتر نیز در قزاقستان است. با افتتاح این خط آهن بین‌المللی کشورهای چین، روسیه و آسیای میانه از طریق ایران به خلیج فارس و آب‌های آزاد جهان متصل می‌شوند.

این اقدام با هدف فعال شدن کریدور ترانزیتی (kITI) قزاقستان- ترکمنستان- ایران و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا، برنامه ریزی شده است. 

نام دیگر این مسیر، مسیر شرق شمال – جنوب است. شاخه قدیمی آن از طریق قراقالپاکیا (قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان) با دسترسی به شبکه راه آهن ایران در گذرگاه مرزی تجن-سرخس می گذرد.  

ایران، مسیر طلایی اتصال ریلی چین-اروپا

با توجه به مسیر بسیار طولانی و نه چندان ایمن دسترسی دریایی چین به منطقه خاورمیانه و اروپا، مسیر ریلی مناسب ترین، نزدیک ترین، ایمن ترین و ارزان ترین گزینه برای دسترسی چین با بازارهای مقصد در خاورمیانه و اورپا است ضمن اینکه می تواند از همین مسیر ریلی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به ویژه از کشورهای خاورمیانه استفاده مطلوب داشته باشد.

بر اساس گزارش رسانه های قزاقستانی، این خط ریلی از طریق قزاقستان-ترکمنستان و ایران می تواند با هر یک از بنادر در جمهوری آذربایجان ارتباط یافته و به بازارهای گرجستان، ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا در دریای سیاه و بلغارستان و رومانی تلاقی یافته و سپس به سمت جنوب به بنادر ایران در دریای خزر مانند انزلی حرکت کند و با راه آهن به سمت جنوب (در سال ۲۰۲۳ تکمیل می شود) از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب (INSTC) به بندر جنوب ایران در چابهار برود. این خط ریلی در ادامه دسترسی دریایی به خاورمیانه، شرق آفریقا و هند منتهی می شود.

نخستین خط آهن ریلی در مسیر «سرخس- تجن- مشهد» در سال ۷۵ ساخته شده بود که ایران را از طریق کشورهای آسیای میانه به روسیه نیز مرتبط می‌کرد، اما بر اساس گزارش‌ها با احداث خط آهن جدید ۶۰۰ کیلومتر از مسیر قبلی کاسته شده است.

سایت تحلیلی خبری آسیای مرکزی( centralasia.news ) نوشت: استفاده از مسیر چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود و آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.
این سایت می افزاید: محافل تجاری ایران در آینده نزدیک حمل و نقل بار از طریق کشور همسایه ترکمنستان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد. برای این کار از قابلیت های راه آهن چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران استفاده می کنند. الحاق ازبکستان به این کریدور در آوریل امسال نیز بر رشد ترافیک ترانزیتی تاثیر خواهد گذاشت. طول کل مسیر حدود ۱۰ هزار کیلومتر است. کل زمان سفر قطارها حدود دو هفته است … کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران اولین راه حل لجستیکی در تحویل سریع کالا از سواحل شرقی چین به بازارهای خلیج فارس است.

سال گذشته در ملاقات آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی که در حاشیه اجلاس همکاری های شانگهای در تاجیکستان برگزار شد، مقرر شد تا همکاری های دو جانبه از جمله همکاری های ریلی افزایش یابد؛ همکاری هایی به‌ منظور افزایش ترانزیت کالا که به اعتقاد کارشناسان می تواند زمینه پویایی صنعت ریلی کشور را نیز فراهم سازد.

رسانه های آسیایی در باره تاریخچه این مسیر ریلی نوشته اند: راه‌آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب – خط آهنی که در سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۴ در آسیای مرکزی ساخته شد و قزاقستان، ترکمنستان و ایران را به هم متصل می‌کند تشکیل شده است.

به گزارش مجله خبری آسیای میانه، روز های پایانی خرداد ماه امسال(حدود دو هفته پیش) اولین قطار کانتینری با محموله گوگرد در مسیر ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران، وارد راه‌آهن اینچه برون گلستان شد و در ادامه مسیر به ایستگاه راه‌آهن تهران رسید تا به مقصد ترکیه حرکت کند. این رام قطار کانتینری به‌صورت ترانزیتی از ایران به مقصد ترکیه در چارچوب نشست روسای جمهوری دو کشور ایران و قزاقستان وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد.

بردی‌محمداف و نورسلطان نظربایف روسای جمهوری وقت ترکمنستان و قزاقستان، چند سال پیش این مسیر ریلی را  بزرگراهی بین‌المللی نامیدند و اعلام کردند که “دورنمای بسیار خوبی برای این راه‌آهن متصور است”.

سرود «سلام فرمانده» در پاکستان؛ اجتماع بزرگی دیگر در لاهور
سرود «سلام فرمانده» در پاکستان؛ اجتماع بزرگی دیگر در لاهور

فروردین ماه امسال نماهنگ و سرود سلام فرمانده با صدای ابوذر روحی و به تهیه کنندگی حجت‌السلام سعید نعیمی تهیه Read more

افزایش تلفات آتش سوزی در بنگلادش به ۳۴ کشته و صدها زخمی
افزایش تلفات آتش سوزی در بنگلادش به ۳۴ کشته و صدها زخمی

سخنگوی انجمن کانتینرهای داخلی بنگلادش (BICA) گفته برخی از کانتینرها در این انبار که متعلق به بخش خصوصی است، حاوی Read more

کویت سفیر هند را احضار کرد
کویت سفیر هند را احضار کرد

«احمد بن حمد الخلیلی» مفتی عمان نیز در توئیتی نوشت: جسارت وقیحانه سخنگوی رسمی حزب افراطی حاکم هند به پیامبر Read more

حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور
حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور

Previous Post

اعلام وضعیت اضطراری در منطقه خودمختار کاراکال‌پاک ازبکستان

Next Post

حقوق بشر آمریکایی؛ سرنوشت سیاه، ارمغان اشغالگران برای کودکان افغان

کاظم روحانی نژاد

کاظم روحانی نژاد

Next Post

حقوق بشر آمریکایی؛ سرنوشت سیاه، ارمغان اشغالگران برای کودکان افغان


نوشته‌های تازه

  • تاکسی فروش، همه نوع تاکسی برای خرید و فروش داره! اسب بخار مرجع تخصصی اخبار خودرو | taxibaazaar
  • چگونه میتوان فروش کاغذ
  • هدایای تبلیغاتی خاص و ارزان قیمت و تخفیف 99 الوبل | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ
  • هدایای تبلیغاتی خلاقانه هادلین هدایایی از جنس خلاقیت و نوآوری هادلین | شرکت هنری تبلیغاتی بهین گیفت
  • انواع ولو Valve راهنمای آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی ساده و رایگان فرادرس مجله‌ | kasrasaran
  • همه چیز درباره سئو و انواع سئو + 5 مزیت آن گنجه هاست
  • سئو SEO چیست ؟ آموزش کامل مبانی و مفاهیم سئو به زبان ساده نبض بلاگ
  • کامل ترین راهنما برای انتخاب بهترین برند باتری ماشین فروردین 1401 سایت باتری آنتایم | نکاس باتری
  • شیر گیوتینی بررسی دقیق و خرید آنلاین تچهیزات صنعتی پاسارگاد آرون | کسری ساران
  • دانلود نمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی دانلود سوالات استخدامی سال ۱۴۰۲ | soalattalayi
  • انواع پاور کامپیوتر 3 دسته بندی اصلی
  • قیمت و خرید پاور کامپیوتر 650 وات نیمه ماژولار کورسیر مدل TX650M Gold یاس ارتباط
  • در 3 مرحله مستقیم گام‌های متقاعدکننده چت جی پی تی را بیاموزید
  • قطعات دکل لیفتراک بایگانی شرکت آذران پیشرو صنعت | توکو لیفتراک
  • چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر برای انقلاب انرژی در ازبکستان
  • ایران و سازمان همکاری شانگهای؛ توسعه منافع مشترک، شراکت بُرد – بُرد
  • عاشورا در مزارشریف به روایت تصویر
  • 10 روش خانگی و پزشکی پرپشت شدن ابرو پرپشت شدن ابرو در یک هفته لند اسپا
  • همکاری ریلی میان ایران و افغانستان افزایش می‌یابد
  • صادرات زعفران افغانستان کاهش یافت
  • دالان اقتصادی پاکستان – چین وابستگی به وارادت انرژی را کاهش می‌دهد
  • نیروی هوایی پاکستان برای حل چالش‌های امنیتی در منطقه با چین همکاری می‌کند
  • چندجانبه گرایی، مرکز ثقل همکاری امنیتی بریکس
  • بورسیه‌ها و ساخت موسسات آموزشی در دوشنبه محور گفت‌وگوهای تاجیکستان و ایران
  • یک دانشمند هسته‌ای: گزارش آژانس درباره پساب نیروگاه فوکوشیما ژاپن اشتباه است
  • سرمایه گذاران ترکیه منابع نفت افغانستان را نشانه رفته‌اند
  • «کمربند و جاده»، فرصتی برای همکاری برد-برد خواهد بود؟
  • یادگیری زبان انگلیسی از صفر تا صد در خانه لینگوجو | zabannew
  • باز شدن دروازه‌های تجاری ایران، این بار از مسیر عشق‌آباد
  • راه اندازی ایرنای آذری،یک اقدام لازم
  • ایرنا توانایی ارتقا و تقویت روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان را دارد
  • بازتاب افتتاح سایت " ایرنا آذری " در رسانه های جمهوری آذربایجان
  • شمار جان باختگان سیل افغانستان به بیش از ۳۰ نفر رسید
  • سیل در افغانستان دهها کشته و مفقود برجای گذاشت
  • «دلارزدایی»؛ پدیده‌ای برای تسریع شکست هیمنه آمریکا
  • ایرنای آذری پلی برای مودت
  • مقام افغان: آمریکا مانع به رسمیت شناخته شدن طالبان است
  • طالبان: تحریم های اقتصادی عامل فقر و بیکاری در افغانستان است
  • طالبان: تحریم های اقتصادی و انسداد ذخایر ارزی افغانستان عامل فقر و بیکاری در کشور است
  • پرچم وحدت حسینی در سرزمین هزار مذهب
  • بخش آذری ایرنا برای نزدیکی با جمهوری آذربایجان ضروری است
  • توجه به اولویت‌های فرهنگی از الزامات توسعه روابط بین ایران و آذربابجان است
  • همدلی مردم ایران و جمهوری آذربایجان بیشتر خواهد شد
  • برای آذری زبان‌ها کار رسانه‌ای کمتری انجام شده بود/ اقدام ایرنا قابل تقدیر است
  • شاعران آذریِ ایران و جمهوری آذربایجان مورد احترام جهان هستند
  • اشتراکات عمیق با جمهوری آذربایجان دو کشور را در مسیر دوستی قرار داده است
  • سایت آذری ایرنا ضرورتی که باید با جدیت اجرایی شود
  • کارشناس رسانه: در راه اندازی ایرنا آذری در گذشته سهل انگاری و مسامحه شده است
  • مقام طالبان: نیروهای امنیتی برای تامین امنیت مراسم‌ ماه محرم تلاش کنند
  • اذعان مقام طالبان: داعش در افغانستان از سوی آمریکا حمایت می‌شود
  • اشتراکات تبریز و باکو اساس تحکیم دوستی‌هاست
  • باید برای تقویت روابط کشورها به رسانه‌ها برگردیم/ اقدام دقیق ایرنا
  • آیت الله عاملی: هدف ایرنا تحکیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان است
  • رسانه رکن مهم تقویت اشتراکات و پیوندها/ اشتراکات ایران و آذربایجان بی بدیل است
  • الهام علی‌اف: ایرنای آذربایجان در تقویت روابط تهران – باکو نقش مهمی ایفا می‌کند+ فیلم
  • الهام علی‌اف: ایرنای آذربایجان در تقویت روابط ایران و آذربایجان نقش مهمی ایفا می کند+ فیلم
  • افتتاح وبسایت آذری ایرنا در جمهوری آذربایجان
  • افتتاح وبسایت آذری ایرنا در شهر شوشای آذربایجان
  • توافق ازبکستان، پاکستان و افغانستان در مورد خط آهن «فارو-افغان»
  • برگزاری مجمع جهانی رسانه با حضور ایرنا در جمهوری آذربایجان
  • دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو
  • سخنگوی طالبان: تحریم‌ها علیه افغانستان بی‌نتیجه‌ است
  • دفاتر «ایرنا» و «آذرتاج» در باکو و تهران فعال می‌شوند

درباه ما

مجله خبری آسیای میانه به رخدادهای روز آسیای میانه می پردازد

مارا دنبال کنید

دسته بندی

  • اخبار آسیای میانه
  • دسته‌بندی نشده

آخرین اخبار

تاکسی فروش، همه نوع تاکسی برای خرید و فروش داره! اسب بخار مرجع تخصصی اخبار خودرو | taxibaazaar

30 شهریور 1402

چگونه میتوان فروش کاغذ

26 شهریور 1402

© 2022 مجله خبری آسیای میانهمجله خبری آسیای میانهmiddleasia.ir.

No Result
View All Result
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

© 2022 مجله خبری آسیای میانهمجله خبری آسیای میانهmiddleasia.ir.